Web Analytics Made Easy - Statcounter

سایت مبلغ نوشت: حجت الاسلام حسینی نیشابوری با بیان اینکه علم امامت بطلان ناپذیر است، گفت: دلیل بطلان ناپذیری آن است که این علم برگرفته از ناحیه تجربه بشری نیست بلکه مأخوذ از وحی است و چون اتصال به عالم قدس دارد همیشه اعتبار خودش را در بهترین درجه دارد و همواره می تواند در بعد جسمی و روحی برای بشر کارگشا باشد و عنصر ملکی و ملکوتی انسان را بارور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی نیشابوری ضمن اشاره به جایگاه علمی امام محمدباقر(ع) به تبیین معنای باقرالعلوم پرداخت و گفت: شکافنده علم با کسی که صرفا یکسری معلوماتی را از ناحیه اکتساب دارد خیلی متفاوت است. کسی که حقیقت اقیانوس علم و دانش را می شکافد یک احاطه ای در فضاهای مختلف علمی دارد و علاوه بر اینکه خودش دانش را آموخته و فرا گرفته است، آن را حل و هضم کرده است و علم او یک علم جامع و کامل است.

مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) تهران افزود: گاهی اوقات بخشی از علم در دامن کسی قرار می گیرد که بدون اطلاع و احاطه دقیق نسبت به بقیه مطالب علمی، یک قضاوت هایی دارد و غالباً این طور است که در حوزه اندیشه، اندیشمندان بعد از مدت ها فرضیه هایی که مطرح می کنند کم کم رنگ می بازد و شما می بینید که در طول این سال های متمادی از قبل از تولد حضرت مسیح(ع) و از دوران نهضت یونانی همچون سقراط، افلاطون، ارسطو تا دوران های بعدی، فرضیه های مختلفی توسط افراد و اندیشمندان مطرح شده است و حرف ها هم حرف های بدی نیست و دغدغه مند است ولی اینجور نیست که این طرح ها و ایده ها پایدار و بنیادین باشد و نقدها و نقض هایی به آن ها وارد می شود و آرام آرام از اعتبار ساقط می شود و حرف های جدید تری می آید و باز این حرف های جدید هم رنگ می بازد.

وی تصریح کرد: کسی که باقر علم است یعنی این پوسته دانش را که همگان در نگاه اول می بینند و نسبت به آن نظر می دهند، این ها را درنوردیده و به یک فهم عمیق تری رسیده است که قرآن از آن تعبیر به تفقه می کند و گاهی اوقات افرادی را که به خطا رفتند را مثال می زند و می فرماید «ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَفْقَهُون». اما در رابطه با دانش حضرت باقر(ع) چیزی که می تواند برای اصحاب حوزه و دانشگاه و حتی فراتر از آن در حوزه های علوم انسانی مورد توجه باشد، این نگاه است که انسان بتواند افق لایتناهی دانش را که متصل به عالم نور است از ناحیه یک کسی که به عالم قدس متصل است، از ناحیه فردی که معصوم است، از ان زاویه و با آن عینک نگاه کند، این فرضیه ای نیست که امروز باشد و فردا نباشد، این دیگر نظریه مُثُل، کانت و دکارت و… نیست که بعد از مدتی دیگرانی بیایند و نظریات آن ها را ابطال کنند.

این استاد حوزه با بیان اینکه علم امامت بطلان ناپذیر است، گفت: دلیل بطلان ناپذیری آن است که این علم برگرفته از ناحیه تجربه بشری نیست بلکه مأخوذ از وحی است و چون اتصال به عالم قدس دارد همیشه اعتبار خودش را در بهترین درجه دارد و همواره می تواند در بعد جسمی و روحی برای بشر کارگشا باشد و عنصر ملکی و ملکوتی انسان را بارور کند. بنا براین جایگاه دانش و علم امام باقر علیه السلام همان نگاه شفابخشی است و تبدیل به یک امر عادی نخواهد شد و همیشه در رتبه الوهی و قدسی خود باقی خواهد ماند. و هر چقدر که بشر بتواند خودش را به فضای دانش ناب و به تعبیر دیگر علم نافع نزدیک کند بیشتر می تواند در حوزه دنیا و آخرت به سعادت و آرامش برسد.

وی در ادامه با اشاره به سیره تربیتی امام محمدباقر(ع)، افزود: مدل تعلیم و تربیت امام(ع) بر مبنای محبت است یعنی ابتداءً با یک جذبه و جاذبه بسیار قوی از ناحیه رأفت و رحمت اسلامی و اهل بیتی نسبت به امت دارد، و نسبت به همه افراد یک جاذبه ای داشتند و هر کسی که خیرخواهی امام را دنبال می کند و می بیند که امام به دنبال این است که اینها را ترقی بدهد و دانش و تربیت و ادب و فرهنگ اینها را ارتقاء بدهد که نشاندهنده محبت و جاذبه امام به آحاد مردم است.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری با بیان اینکه مکتب تربیتی اهل بیت بر مبنای محبت، رأفت و رحمت استوار است، خاطرنشان کرد: این مدل تربیتی یک چارچوب هایی هم دارد که یکی از آن ها عدل و دیگری حقیقت جویی است و اینها خیلی مهم است زیرا بشر با واقعیت هایی طرف است که بخشی از این واقعیت ها می تواند تلخ باشد و با حقانیت و حقیقت منطبق نباشد ولی تبیین حقیقت و اینکه بداند چه چیزی حق است و انسان باید تا کجا هزینه بدهد برای اینکه حق و عدل محقق بشود این یک چارچوب تربیتی را می طلبد. از آنجایی که امام(ع) خود امام و هادی است؛ خودش حقیقت شناس است و این حقیقت شناسی امام هم از ناحیه اکتساب نیست بلکه از ناحیه شهود است یعنی به حقیقت رسیده است. آن وقت کسی که حقیقت ناب را بدین شکل می شناسد و در اختیار دارد می تواند علم آن را به دیگران بچشاند.

وی تصریح کرد: فضای خاص تربیتی که امام باقر(ع) با شاگردان خود داشت به نظر می رسد چیزی است که گمشده امروز ما هم است. اگر ما صرفا یک مشت اصطلاحات را در مدرسه از ذهن معلم به ذهن متعلم منتقل کنیم کمترین بهره را برده ایم چرا که در کنار این انتقال اطلاعات آن حس حقیقت جویی، خیرخواهی، عدل گرایی، کمال طلبی و تعالی خواهی را به متعلم منتقل نکرده ایم و به نیاز واقعی او پاسخ داده نشده است و این دریافتی ها صرفاً کسب مهارت هایی بود که احتمالا گره از کار معیشت او باز کرده است و شاید همان مقدار هم باز نکرده است و دایره خواسته های فطری انسانی را جواب نداده است و فطرت و سرشت و روح این متعلم کماکان تشنه است و این اشکال بزرگ مدل تعلیم و تربیت امروز است.

حسینی نیشابوری در پایان افزود: به تعبیر علامه جوادی آملی علم در غرب، نه به مبدا و نه به مقصد می پردازد و این دو تا را کاملا کنار گذاشته است و وقتی انسان به جواب سوالات خود در این موضوعات نرسد نتیجه آن بروز آفت ها، آسیب ها، ظلم ها و امثال اینهاست. از این رو چنانچه مدل تربیتی امام محمدباقر(ع) امروزه در جامعه آموزشی و علمی ما پیاده شود یک تحول و انقلاب بزرگی در حوزه اخلاق، معرفت و دسترسی به امکانات مادی رقم خواهد خورد و آن مدینه فاضله و آرمان شهری که بشر دنبال آن است محقق خواهد شد.

/6262

کد خبر 1599180

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: امام محمدباقر ع علوم انسانی حدیث حسینی نیشابوری حرف ها باقر ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۲۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت حقیقت بندگی خدا را در مالک ندانستن خود نسبت به آنچه خدا به او عطا کرده و اشتغال به اطاعت از امر و نهی خدا دانست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در محفل معارفی شب شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به ویژگی‌های اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و مقام امامت در آیات و روایات با بیان این که مقام امامت از تمام مقام‌های نبوت و رسالت بالاتر است، اظهار داشت: حضرت ابراهیم پس از عبور از آزمون‌های سخت الهی به مقام امامت نائل آمدند.

وی در ادامه با بیان این که امام در عبودیت و بندگی، شجاعت و تدبیر والاترین انسان است، به مقام عبودیت از دیدگاه امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد و افزود: امام علیه‌السلام در مقام تربیت به همه چیز واقف است، به هر چیزی در جای خود توجه داشته و عدالت والای ایشان مانع واکنش نابجاست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به جایگاه عمل در آموزه‌های دینی اشاره و عمل صالح را مکمل ایمان توصیف کرد و ابراز داشت: توسل به درگاه الهی با تمسک به اهل‌بیت علیهم‌السلام و آبروی ایشان، گره‌گشای مشکلات و حرکت انسان در تقرب به ذات اقدس الهی است.

وی به دیدار عنوان بصری و امام صادق علیه‌السلام اشاره و بندگی خدا را از برجسته‌ترین کلیدواژه‌های تجلی اخلاق اسلامی دانست با تأکید بر این که انس و جن برای چیزی جز بندگی خدا خلق نشده‌اند، اذعان داشت: امام صادق علیه‌السلام در پاسخ به سؤالی دررابطه‌با حقیقت بندگی می‌فرمایند؛ «أن لا یَرَی العَبدُ لِنَفسِهِ فیما خَوَّلَهُ اللّه ُ إلَیهِ مُلکا؛ لِأنَّ العَبیدَ لا یَکونُ لَهُم مُلکٌ، یَرَونَ المالَ مالَ اللّه ِ یَضَعونَهُ حَیثُ أمَرَهُمُ اللّه ُ تَعالی بهِ، و لا یُدَبِّرَ العَبدُ لِنفسِهِ تَدبیرا، و جُملَةُ اشتِغالِهِ فیما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالی بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ ··· فهذا أوّلُ دَرَجَةِ المُتَّقینَ»

آقاتهرانی تصریح کرد: در نگاه امام صادق علیه‌السلام حقیقت بندگی سه چیز است: این که بنده در آنچه خداوند به او عطا فرموده است برای خود مالکیتی در نظر نگیرد؛ زیرا بندگان [واقعی خدا] مالک چیزی نیستند، مال را متعلّق به خدا می‌دانند و آن را هر جا که خداوند عزوجلّ فرمان داده است، به مصرف می‌رسانند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که حتی زیبایی انسان نیز متعلق خودش نیست و تنها امانتی الهی است که باید در جای درست هزینه شود، خاطرنشان کرد: در مبانی اسلام انسان حتی مالک نفسش نیست و نمی‌تواند خودکشی کند.

وی ضمن ارائه مثال‌هایی دررابطه‌با عدم ملکیت انسان، متصدی بانک را بارزترین مثال برای تبیین عدم ملکیت بر سرمایه‌ای که به دستش می‌رسد، دانست و گفت: بنده واقعی در عین برنامه‌ریزی برای خود تدبیر و چاره‌اندیشی نمی‌کند و در عین تلاش نتیجه هرچه باشد را می‌پذیرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: تمام اشتغال بنده واقعی خدا به چیزهایی است که خداوند عزوجلّ او را به انجام آنها فرمان داده یا از آنها بازداشته است و این نخستین درجه پرهیزگاران است.

وی اظهار داشت: انسانی که هیچ‌گاه نسبت به چیزهایی که دارد، خود را مالک نمی‌داند، فخرفروشی نمی‌کند و به‌راحتی وارد میدان انفاق می‌گردد؛ کسی که در عین انجام‌وظیفه و تلاش تدبیر امور را به خدا واگذارد، تحمل مصیبت‌های دنیا برایش آسان خواهد بود.

آقاتهرانی با تأکید بر این که اگر اشتغال انسان به امر و نهی‌های الهی باشد، هیچ‌گاه خود را گرفتار دل‌مشغولی‌ها و درگیری‌های دنیا نمی‌سازد، یادآور شد: وقتی خداوند بنده‌اش را به این سه ویژگی بندگی بیاراید؛ دنیا، شیطان و اهل دنیا برایش خار می‌گردد و هیچگاه به دنبال انباشت سرمایه‌های دنیا و فخرفروشی حرکت نمی‌کند و عمرش را به بطالت نمی‌گذراند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود
  • بیست و پنجم شوال، سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • امام جعفر صادق (ع) بشریت را به سوی علم و دانش رهنمون ساخت
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
  • بیداری انسانی در جهان در حال گسترش است
  • سرکوب دانشجویان در آمریکا حقیقت تمدن غرب را نشان داد
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • آیت‌الله مصباح نقش مهمی در تحول علوم انسانی داشتند
  • شاید لازم باشد مهندسان دروس علوم انسانی را پاس کنند!